Ett skamligt agerande av Kinnarps Interior och deras Customer Quality Manager Rolf Johansson (Uppdaterad 8 maj 2015 med Kinnarps lögner? eller slarv?)

Publicerat i: 01 Allmänt, 18 Tankar, 50 Kinnarps AB AFA, AMV, Advokat, Ansvar, Arbetarskydd, Arbetet, Arbetsförmedlingen, Arbetsmiljö, Arbetsmiljöverket, Arbetsplatsolycka, Arbetsskada, Arbetsskador, Askersund, C, Centern, Centerpartiet, Customer Quality Manager, Dagbok, Dålig arbetsmiljö, Eskilstuna, Eskilstuna Kuriren, FP, Facebook, Falköping, Flen, Folket, Folkpartiet, Försäkringskassan, Förtroendeläkare, Gärde Wesslau, Helvetet, KD, Katrineholms Kuriren, Kinnarps, Kinnarps AB, Kinnarps Group, Kinnarps Int, Kinnarps Interior, Kinnarps Ltd, Kontorsstol, Kristdemokraterna, Landsting, Landstinget Sörmland, Landstinget Östergötland, Landstingsfullmäktige, Landstingsrevision, Landstingsrevisionen, Landstingsstyrelsen, Landstingstyrelsen, Länsförsäkringar Skaraborg, M, MP, Magnus Leivik, Miljöpartiet, Moderaterna, Nya moderaterna, Nyköping, Politikerförakt, Politiska sekreterare, Reinfeldt, Rolf Johansson, S, SD, Socialdemokraterna, Sossar, Sverigedemokraterna, Sveriges Radio, Södermanlands Nyheter, Sörmland, Tomas Ekström, Twitter, Utförsäkrad, V, Vänsterpartiet, arbetsmiljö, arbetsskada, Åsa Kullgren

Uppdaterad 8 maj 2015

Längst ner så återfinner ni uppdateringen och de uppenbara lögnerna? eller slarvet? från Kinnarps.


 

Kinnarps brist på etisk och moralisk resning, för att inte tala om kvalitetsbrist i sin produktion.

 

Idag (23 mars 2015) lade Rolf Johansson, Customer Quality Manager ”locket på”. I ett försök till samtal idag så vägrade han tala och svar på mina frågor och hänvisar numera till Kinnarps advokat på Wesslau Gärde.

Demonstration mot Kinnarps oetiska beteende och brist på ansvar för undermåliga produkter

DEMONSTRATION (LÄNK)


 Hur har det kunnat bli så här?

 

Jag skall försöka sammanfatta kort, för det kommer bli en fortsättning på det här. Jag kan inte acceptera att ett företag som producerar undermåliga produkter, inte tar ansvar för sina farliga produkter som går sönder, jag kan vidare inte acceptera att min dåvarande arbetsgivare landstinget Sörmland skall ha ett dåligt arbetsmiljöarbete år efter år och slippa undan offentliggörande av detta och riskera att ytterligare anställda skadas på grund av underlåtenhet i det förebyggande arbetsmiljöarbetet.

 

Det började så här.

 

2002/2003 tillverkade och distribuerade Kinnarps en felkonstruerad stol, som var farlig för den som satt på dem.

Landstinget Sörmland köpte in ett antal av dessa farliga stolar och vid någon tidpunkt runt 2003 upptäckte Kinnarps att man hade konstruktionsfel på stolarna. Man gjorde några lama försök att hitta alla stolar. Det viktiga vid den här tidpunkten var att man på Kinnarps förstod att man inte hittat alla farliga stolar. Kinnarps och landstinget Sörmland varnade inte anställda utan man lade ner försöken hitta alla farliga stolar.

 

Min arbetsplatsolycka 12 oktober 2010 då Kinnarps och landstinget Sörmland skickade mig ner i helvetet.

 

Åren går och vi är framme vid 12 oktober 2010 då brister en stol under mig och jag får skador i knän, ländrygg, nacke, axel och jag får tinnitus på höger öra. Sedan den dagen har jag aldrig varit smärtfri.

Den här varningen tvingade jag Kinnarps till att ta fram och lägga ut på landstingets hemsida. Jag förstår så här i efterhand varför de inte tog initiativet till detta och det beror helt enkelt på att det ger en tvivelaktig bild av Kinnarps som en tillförlitlig tillverkare av säkra och ergonomiska stolar. 

 
 
Så här ser en kraschad stol ut som Kinnarps har tillverkat

 

 
Jag försöker arbeta, men blir aldrig bra från skadorna. Jag förstod inte hur allvarligt skadad jag var och bristerna i mitt landsting Östergötland (där jag bor) dit jag sökte mig någon dag efter olyckan var uppenbart början. Jag sökte mig till den vårdcentral i Norrköping som jag var listad på men de vägrade ta emot mig, jag sökte mig till ytterligar två vårdcentraler i Norrköping men de vägrade ta emot mig då jag inte var listad där. Om du orkar läsa mer så har jag beskrivit detta här:
 
Brevet till politikerna (länk)
 
Början av 2012 har jag nått vägs ände och går in i en långtidssjukskrivning (läs min dagbok "Dagbok från Helvetet") och går den för många i Sveriges alltför välbekanda Golgatavandringen mot utförsäkring. Under 2010 och 2011 hade jag med landstingsdirektörens goda minne kunnat anpassa mina arbetstider till hur jag mår, så jag arbetar mycket hemifrån och jag är sjukskriven en hel del. Jag hade fortfarande en förhoppning att "imorgon blir det bättre...", men den morgondagen kom aldrig.
 

Jag har en del kontakt med Kinnarps Rolf Johansson och Kinnarps återförsäljare under åren, men det blir glesare och glesare mellan samtalen och det är så här sett i backspegeln uppenbart hur de mer och mer distanserar sig från den olycka de orsakat och lämnar mig i en lång kamp mot AFA, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. De är de som skall administrera svenska samhällets skyddsnäts förfall på uppdrag av de som är de som förstört skyddsnätet med ny lagstiftning, nämligen politikerna. Numera vet jag att något skyddsnät som förtjänar namnet finns inte.

 

Kinnarps försäkringsbolag (Länsförsäkringar Skaraborg) medger att en arbetsplatsolycka har skett och ger mig 2000 kronor och meddelar att det är en rimlig ersättning för skador som jag har läkt på 2 – 3 veckor! Man menar oförskämt att jag inte fått de skador jag anmälde i anslutning till olyckan och om jag nu ändå har dessa skador, så beror det på ålder och jag fått dem på grund av det eller det eller att jag fått skadorna på annat sätt.

Vilket samhälle vi fått? Det här utlåtandet är det som Kinnarps Rolf Johansson med monoton upprepning återkommer till hela tiden. Jag är mycket besviken på den mannen och på det sätt han begår våld på sig själv genom att hävda ett förljuget ställningstagande. Kinnarps som ett etiskt och moraliskt moget företag i samhället är något jag med rätta ställer mig tvivlande till. Företaget är en katastrof på dessa områden, som jag ser på det.

 

Kinnarps Rolf Johansson blir mer och mer ordkarg och det blir mer och mer uppenbart att företaget inte tänker ersätta mig för de stora kostnader jag har och har haft. Det är inte gratis med över 300 besök i sjukvården (sjukgymnastik, röntgen, läkarbesök, medicin, operationer mm).

 

 

Hur prissätter man smärta? Smärta dygnet runt?

 

Hur prissätter man alla fritidsintressen som man inte längre klarar av?

 

Hur prissätter man en urholkat bitter själ, som landstinget Sörmland och främst Kinnarps är ansvariga för?

 

Hur prissätter man att man inte kan lyfta sitt barnbarn och krama det? Svara på det Rolf Johansson eller någon annan i ledningen för Kinnarps för den delen?

 

Hur? Alla dessa jäv.. hur................!

 

Två operationer har gjorts hittills, en i axel (den blev inte bra, utan sämre) och en knä protes (den operationen blev bra). Det återstår ytterligare en knäoperation och en nackoperation (denna funderar jag mycket på då den är riskfylld) och kan man operera om axeln så skall det också göras. Lyckas nackoperationen så skall jag försöka få ordning på ländryggen.

 

Axeloperation

 
Knäoperation 
 
 
Trasig nacke
 
 

För en tid sedan så fick jag reda på följande.

En kollega i Eskilstuna hade suttit på en Kinnarpsstol (detta skedde i mars 2010) och den hade gått sönder på precis samma sätt som min stol hade gjort. Sitsen hade lossnat och hon hade farit i golvet. Personen i fråga var ung till skillnad mot mig och hade, tack och lov turen att klara sig oskadd. Det här rapporterades in i avvikelsehanteringssystemet och nu försöker jag få reda på vad Kinnarps och landstinget vidtog för åtgärder. Om min arbetsgivare och Kinnarps hade tagit denna arbetsplatsolycka på allvar så hade alla anställda åtminstone denna gång varnats och min arbetsplatsolycka hade aldrig behövt hända i okt 2010. Det är mycket bittert att känna till detta, det är för mycket att ta in och det blir ännu värre av att ingen/några sträcker upp handen och säger "..det var mitt ansvar.., ursäkta".

 

Se mina frågor till landstingsstyrelsens ordförande här. (länk)

 

För att man riktigt skall förstå hur illa den politiska ledningen under vissa tider (t.ex 2009/2010) har skött arbetsmiljöfrågorna så skall man veta att landstingsstyrelsen inte hade delegerat arbetet med arbetsmiljö till den förvaltning som jag arbetade i, vidare så sköter landstingsstyrelsen och fullmäktige inte den årliga översyn av arbetsmiljösystemets verkningsgrad för att säkerställa att systemet lever upp till arbetsmiljölagen och tillhörande förordningar. Så här ser AFS:en ut:

 

Arbetsmiljöverkets föreskrift 11§ AFS2001:1 som säger att:

"Arbetsgivaren skall varje år göra en uppföljning av det systematiska arbetsmiljöarbetet. Om det inte fungerat bra skall det förbättras. 

Uppföljningen skall dokumenteras skriftligt om det finns minst tio arbets- tagare i verksamheten." 

 

Idag samtal i en riktning med Kinnarps representant.

Idag 23 mars var jag i kontakt med Rolf Johansson på Kinnarps och meddelade honom igen vad han också fick reda på i fredags, nämligen att jag nu kände till arbetsplatsolyckan i mars 2010 som hade föregått min olycka 12 oktober samma år.

 

Vad hände då med Rolf Johansson?

 

Nästan total tystnad, förutom ”Vi har inte mer att säga, har du synpunkter så får du vända dig till våra advokater”, ungefär så lät det i telefonen.

 

Kinnarps är ett företag som borde skämmas hur man hanterar människor som skadats av deras produkter. Jag nöjer mig med att skriva detta eller rättare sagt min fru behöver inte skriva mer än så, för själv kan jag inte skriva för höger armen kan jag inte längre skriva med.

 

Det är viktigt att alla som har med kontorsmöbler och då särskilt med kontorsstolar, att de får veta hur Kinnarps agerar eller rättare sagt inte agerar.


Uppdaterat 8 maj 2015

Så här svarar Kinnarps advokat  från Gärde Wesslau (7 april 2010) på frågan om det har varit ett stolshaveri i landstinget Sörmland mars månad 2010. 

"Vid genomgång har Kinnarps inte funnit anteckningar om ett stolshaveri hos landstinget i Eskilstuna under mars 2010 och något sådant är inte heller känt hos relevanta befattningshavare.


Uppdaterat 8 maj 2015

Jag har nu (8 maj 2015) fått bekräftat av Landstinget Sörmland att en arbetsplatsolycka har skett den 12 mars 2010 där en stol av märket Kinnarps gått sönder under en medarbetare.

Vidare bekräftar landstinget Sörmland att anmälan i Synergi har gjorts (registrering av stolshaveriet i ett avvikelsehanteringssystem) och arbetsskadeanmälan upprättats. Leverantören/tillverkaren har kontaktats och de har varit på plats och lagat stolen. Den hade gått sönder på samma sätt som min stol gick sönder.

Landstinget Sörmland påstår att "varningar om den här stolstypen från Kinnarps har gått ut brett i organisationen...". Detta skall jag ställa ytterligare frågor om, jag borde känna till det eftersom jag arbetade där då!

För övrigt har inte landstinget vidtagit några åtgärder med anledning av den här olyckan i mars 2010 och kunskapen från leveranser av felaktiga stolar 2002/2003.

Vad tyder det på?

Det finns inget förebyggande arbetsmiljöarbete på landstinget, värt namnet!


 

Uppdaterat 8 maj 2015

Vid samtal med Kinnarps advokat (8 maj 2015) så framkommer det under samtalet följande.

"Nej, inget stolshaveri i landstinget mars 2010. Ingen stol har reparerats/åtgärdats. Kinnarps har ett arbetsordersystem och inget har återfunnits där."

Den som gett advokaten dessa uppgifter är Kinnarps återförsäljare i Eskilstuna (...relevanta befattningshavare...).

Alltså, vem skall man lita på? Kinnarps uppgifter eller Landstinget Sörmlands?


Uppdaterat 8 maj 2015

Ljuger Kinnarps representanter eller är man slarvig med fakta på samma sätt som när man tillverkade den felkonstruerade kontorsstolen?

Det här är en viktig fråga (och svaret) för alla som antingen har en affärsrelation med Kinnarps eller använder deras produkter att känna till.

Det är mer och mer uppenbart att om Kinnarps och Landstinget Sörmland hade skött det förebyggande arbetsmiljöarbetet, som tidigast i samband med upptäckten av de felkonstruerade stolarna 2001 och som senast haveriet mars 2010, så hade aldrig min arbetsplatsolycka behövt hända 12 oktober 2010. Det är svårt för mig att ta in det, sådant slarv och ett förstört liv!


Brev till Kinnarps advokat

Hej!

 
Tack för svaret.
 
Det är ett märkligt svar du ger. 
 
Kinnarps hade ett servicekille där som reparerade stolen på plats.
Troligtvis så kom han från er återförsäljare i Eskilstuna.
 
Med vänlig hälsning,
 
Kenth Lampa genom Margareta Bergqvist-Lampa

Brev till Kinnarps advokat
 
Hej!
 
När vi senast talades vid så lovade du skicka mig kopia på varning som skickats ut till användare av Kinnarps felkonstruerade stolar.
 
Kenth undrar när han kan förväntas få det.
 
Med vänlig hälsning,
 
Kenth Lampa genom Margareta Bergqvist-Lampa

Brev från Kinnarps advokat
 
God morgon,
Vad jag "lovade" var att jag skulle kolla i vår akt om vi hade tillgång till en kopia på en sådan handling. Det har jag gjort och inte funnit någon och kan därför inte heller skicka någon till Kent.
Mvh
Staffan Lindblad

Brev till Kinnarps advokat
 
Tack det var ju vänligt att du tittade i akten och fann den tom.
 
Vet du vem/var på Kinnarps som har en kopia på varning(ar) om farliga, felkonstruerade stolar?
 
Rolf Johansson, återförsäljare eller?
 
Hälsningar 
 
Kenth Lampa genom Margareta Bergqvist-Lampa

Brev från Kinnarps advokat

Hej,

Kinnarps fick reda på stolsproblemet i slutet av 2001 och därefter har det gått 13,5 år. Inget företag har skyldighet att arkivera sina handlingar mer än 10 år. Jag har likväl kollat med Kinnarps om de har kvar något varningsbrev eller liknande och har fått besked att inget sådant kan återfinnas.

Alldeles oaktat det saknar dess existens eller icke-existens betydelse för Kinnarps ställningstagande i Kents fall och för hans rätt till ersättning. Kinnarps inställning är fortfarande den som redovisades i mitt brev till Kent den 4 mars i år.

Med vänlig hälsning

Staffan Lindblad

Advokat


 Min kommentar

Kinnarps och landstinget Sörmland har inte någon gång varnat för felkonstruerade stolar förrän jag tvingade Kinnarps skicka ut varning (se högst upp) år 2010. 

  • Kinnarps ljuger om att man skickat ut varningar tidigare än 2010. 
  • Kinnarps ljuger om att man inte kände till stolshaveriet mars 2010. Landstinget har bekräftat att Kinnarps varit där och lagat stolen. Jag har dessutom talat med en person som såg felet och träffade Kinnarps reparatör. Det var samma fel som jag råkade ut för 12 okt 2010
  • Kinnarps vägrar ta ansvar för sina felkonstruerade stolar.
  • Kinnarps Rolf Johansson "gömmer sig bakom" sin advokat Staffan Lindblad
  • Kinnarps låter mig som skadats av den felkonstruerade stolen, bära alla kostnader som till idag uppgår till minst en miljon kronor, sjukvårdskostnader, sjukskrivningar, medicinkostnader, resor, förlorad arbetsinkomst mm mm
 
 
 
 
Vad säger man om ett sådant beteende?                             Ynkligt!