Demonstration mot Kinnarps i Linköping 25 JUNI 2015 kl. 10.00

Publicerat i: 55 Frågor till Landstingsstyrelsens ordförande i Sörmland, 60 Demonstration mot Kinnarps, Arbetsmiljö AFA, AMV, Alliansen, Arbetsmiljö, Arbetsmiljöverket, Arbetsplatsolycka, Arbetsskada, Arbetsskador, Customer Quality Manager, Dålig arbetsmiljö, Felkonstruktion, Folkbladet, Kaliber, Kinnarps, Kinnarps AB, Kinnarps Group, Kinnarps Int, Kinnarps Interior, Kinnarps Ltd, Kontorsstol, Landsting, Landstinget Sörmland, Linköping, Länsförsäkringar Skaraborg, NT, Norrköpings Tidningar, Rolf Johansson, SR, SVT, SVT Öst, Tomas Ekström, Twitter

Vi anlände till Gillbergagatan 42 i Linköping vid 9.30 tiden, det var en grå men inte kall dag. M hjälpte mig med att packa ur bilen och ställa upp inför demonstrationen, sedan var det bara att sätta sig och bit ihop när smärtorna rullar upp och ner i ryggraden.

 

Jag såg att min stillsamma demonstration så småningom uppmärksammades bakom fönsterrutorna, men ingen kom ut och samtalade, jag antar att en på bud och varning har gått ut från Kinnarps centralt att ignorera mig.

 

Precis som i Norrköping var det flera glada miner, vinkningar och tummen upp och flera som fotograferade. När jag suttit så länge som kroppen klarade av så blev jag hämtad och vi åkte vidare.

 

När vi anlände hem så väntade ett svar från min före detta arbetsgivare, landstinget Sörmland , på de frågor det på vissa punkter oklara svaret jag fick i min förra förfrågan. 

______________________________________________________

Så här lydde mina frågor:

 

”Frågor med anledning av ert svar LS LED15-0028-11

 

Hej!

 

Tack för ditt svar.

 

Det finns ytterligare frågor jag behöver svar på med anledning av en del otydligheter i svaret 6 maj 2015.

 

Det gäller fråga 5:

 

”Informerades/varnades anställda på landstinget om att fler felkonstruerade stolar var på drift i landstinget?”

 

Svaret från er är:

 

”Varningar har gått ut brett i organisationen ang viss stolsmodell från Kinnarps, men okänt utifrån avsaknad av faktaunderlag

om det är direkt kopplat till just denna händelse från 12 mars 2010.”

 

Mina fråga är:

 

1. Är det nedanstående bifogad varning du avser med, ”Varningar har gått ut brett i organisationen…."?

 

 

2. När skickades ovanstående varning ut i organisationen? 

 

3. Finns det fler varningar som skickats ut än nedanstående varning? Om svaret är ja så vill jag ta del av den varningen!

 

4. Den varning som skickades ut (se ovan) visar på en specifik felkonstruktion på Kinnarpsstolen. Är det identiska/likartade fel vid stolskrascherna som beskrivs i bifogad varning vid arbetsplatsolyckorna 12/3-10 och 12/10-10? Tips! Personalen på enheten i Eskilstuna vet svaret.

 

5. Informerades avtalsenheten/inköpsenheten om Kinnarps stolskrasch 12/3-10?

 

6. Om svaret är ja, vilka åtgärder vidtog enheten?

 

Jag hoppas snabbt svar och om det är svårt att tillgodose så får ni gärna skicka svar allteftersom ni får fram svaren.

 

Vänligen bekräfta mottagandet asap.

 

Med vänlig hälsning

 

Kenth Lampa genom Margareta Bergqvist-Lampa


Det här är svaret, som inte är ett svar.

 

Jag ber läsaren notera att Solveig Lampe har jag arbetat tillsammans under en längre tid och man förväntar sig mer av en f d kollega, men här väljer hon att inte lämna uppriktiga svar, hon vill inte söka svar utan hävisar till att svar inte finns i Synergi och det kan stämma, men svar finns om man ringer ett telefonsamtal.

 

Notera att hon svarar inte på om fler varningar skickats ut än den som jag tvingade Kinnarps skicka ut efter att min arbetsplatsolycka var ett fullbordat faktum.

 

Varför?

 

Jo, helt enkelt för att några andra varningar inte skickats ut trots att Solveig Lampe påstår motsatsen. Jag vet att inga fler varningar skickats ut till personalen och detta faktum ställer Kinnarps och landstinget Sörmland i skamvrån, efter arbetsplatsolyckan i Eskilstuna 12 mars 2010, då varningar borde skickats ut.

 

Vidare vill Solveig Lampe inte kommentera vilken typ av fel som inträffade 12 mars 2010, trots att svaret inte ligger längre bort än telefonen. Hon vet vart hon skall ringa för att få svar på detta.

 

Vad gäller den tredje frågan om inköps/avtalsenheten informerades om stolskraschen 12 mars 2010, så är det samma sak där. Svaret finns ett telefonsamtal bort.

 

Det är beklämmande att en tidigare kollega inte kan söka sanningen och besvara frågor som är viktiga för mig som skadats i arbetet och som är viktiga för landstingets Sörmlands arbete med det systematiska arbetsmiljöarbetet.

 

Jag skall skicka frågorna till förvaltningschefen för Habilitering och Hjälpmedel, som jag också arbetat tillsammans med i många år och som förstår att söka sanningen på ett bra sätt.