06 Dagbok från Helvetet oktober 2012

Publicerat i: 01 Allmänt, 06 Dagbok från Helvetet AFA, Ansvar, Arbetarskydd, Arbetsförmedlingen, Arbetsmiljö, Arbetsmiljöverket, Arbetsplatsolycka, Arbetsskada, Arbetsskador, Arvodesaffären, Arvodesskandalen, County Sormland, Customer Quality Manager, Dagbok, Dålig arbetsmiljö, Eskilstuna, Försäkringskassan, Förtroendeläkare, Helvetet, Kaliber, Kinnarps, Kinnarps AB, Kinnarps Group, Kinnarps Int, Kinnarps Interior, Kinnarps Ltd, Länsförsäkringar Skaraborg, Nyköping, Rolf Johansson, SVT Öst, Sveriges Radio, Tomas Ekström, arbetsmiljö
Kinnarps och deras problem med sanningen om en felkonstruerad kontorsstol.(länk)

Stolskraschen förstörde Kenths liv (länk SVT Öst)

"Det är olyckligt" Kinnarps förolämpar vidare (länk SVT Öst)

Kenths svar på Kinnarps förolämpningar (länk)

Mail till huvudkontoret: info@kinnarpsinterior.se

1 oktober 2012

Det har varit en dag som alla andra, grå och med en värk som varierar från uthärdlig till outhärdlig. Det enda roliga idag var att IFK slog GAIS med se mål mot två.

2 oktober 2012

Jag vaknade tidigt som vanligt och med den gamla vanliga välkända värken. Jag har mest varit inne, det är dåligt väder och regnar, men jag gick ut en stund och cyklade. Det kändes inget vidare efteråt, men vad fan.., det är ju nyttigt säger läkaren. Margareta är hemma idag, hon har dragit på sig någon magåkomma nere i Cypern, så hon har magbesvär och feber.

3 oktober 2012

Mycket dåligt med sömn i natt. Jag somnade vid ett-tiden och vaknade upp vi halvfem, sedan var det omöjligt att sova, så jag gick upp och läste lite och stirrade ut i mörkret i väntan på att det skulle ljusna så man kanske såg några rådjur, som det är gott om här. Halv nio så åkte jag på sjukgymnastik och träffade sjukgymnasten. Jag uppmanades att försiktigt lägga på vikt där jag känner att det går och pröva med det en tid för att sedan gå tillbaka till nuvarande vikter och så lägga på igen. När jag frågade henne om min cykling, att jag blir utslagen av att cykla så jag blir andfådd så tyckte hon att jag skulle vara försiktig och hellre köra på testcykel än ute, så det blir väl så mer träning på testcykel än att cykla ute.

Jag lägger mig sent och hoppas att jag skall få sova hyfsat, jag har ju haft så dålig sömn en tid, så jag borde väl någon gång kunna somna av ren utmattning.

4 oktober 2012

Jag har sovit hyfsat i natt och det är på tiden att jag åtminsone får fem timmars sömn. Det har inte hänt på säkert minst en månad, men jag var väl så utmattad så att det gjorde att jag sov hyfsat. Det är grått väder idag och jag skall gå ut och gå en lite bit. Nacken känns hyfsad efter smärtstillande, det som plågar mig just nu är ländryggen, jag har svårt att gå upprätt.

Jag skall försöka sova så sent det går, men jag känner på mig att det blir en dålig natt.

5 oktober 2012

Det blev som jag trodde. Jag somnade vid ettiden i natt och sov kanske en timma, sedan väckte ryggen mig och jag var vaken tre timmar då jag satt och glodde rakt ut eller läste, efter någon timma så blev det lite omväxling för då började magen värka så in i helvete och det tog nog en halvtimme innan det gav med sig. Jag tror magen håller på och bli förstörd på grund av alla värktabletter. Jag somnade om tidigt på morgonen och vaknade vid halvsju, precis lagom för att ringa återbud till sjukgymnastiken, jag kan inte åka dit, när jag knappt kan gå upprätt.

Jag gjorde ingenting i dag på grund av all värk och att jag inte kan sova på nätterna, ja det enda jag gjorde var att få se IFK få stryk med 2 mot 0mot Malmö FF, och det blev man ju inte gladare av.

6 oktober 2012

Den här natten blev det lite bättre sömn, totalt blev det nog fyra till fem timmar. Margareta har flyttat ner en våning för att få sömn, jag är ju uppe varje natt och stör. Idag åkte Margareta tidigt ner till Skeppsgården och jobbade med en Röda Kors krets och jag fick skjuts av Anna till Cromwell där vi träffades några kompisar, på vägen dit hämtade vi upp H, men innan vi åkte så tog jag en kort cykeltur.

Margareta hämtade mig på hemvägen vid tre och vi åkte hem och tittade på matchen mellan Åtvidaberg och IFK Göteborg. Åtvidaberg förlorade tyvärr den matchen. Senare på kvällen var vi och gratulerade Mats på hans födelsedag och vi åt middag där, så det blev lite vin också. Det är så att alkohol fungerar bättre än värktabletter, varför vet jag inte, men så är det.

7 oktober 2012

Med alkohol i kroppen och sömnmedel och värktabletter så har jag sovit rätt bra. När jag går upp så känner jag att ryggen är kaputt, jag borde fortsätta ligga till sängs, men det går ju inte, jag måste träna lite på cykeln.

Så hände det då igen, Margareta fick hämta mig och min cykel vid gamla E4 några hundra meter hemifrån. Jag ”kroknade” i värk och kunde varken gå eller cykla, varken stå upprätt eller sitta på bänken vid busshållplatsen. Jag är hemma nu och mår uruselt, det värker i knän, i ländryggen och i nacken och bakhuvudet och jag har skitit på mig för jag kan inte hålla emot eller tycka på när värken sätter in, jag blir liksom förlamad i arslet. Det är inte första gången i år jag blir hämtad, det har hänt flera gånger i år och det är lika förödmjukande varje gång det händer, nå nu skall jag försöka hitta ett sittande läge som är minst smärtsamt, sedan skall jag inte röra på förrän jag lägger mig i kväll.

8 oktober 2012

Jag har sovit hyfsat i natt, totalt blev det nog fyra till fem timmar, jag gick upp samtidigt som Margareta som skulle iväg och jobba på morgonen. Vid halvnio så åkte jag till VC Hageby för sjukgymnastik, sedan hem och vila och sedan så blev det en kort kort cykeltur på eftermiddagen. Det gick ganska bra, men jag fick stanna flera gånger och vila för idag hade jag ingen som kunde komma och hämta mig och det gick åt helvete med cyklingen.

Nu är det kväll och jag skall titta lite på TV och be till gud att jag får sova i natt.

9 oktober 2012

Det är inget speciellt idag mer än en väntan på resan i morgon. Det värker på de gamla vanliga ställena. Jo det är något speciellt för jag var på ett möte på vårdcentralen. Det var ett möte påkallat av Försäkringskassan. De deltagande var ju jag förstås och så MH från FK JE från min arbetsgivare och så DM, den läkare jag går hos på vårdcentralen Åby. Det som skulle diskuteras var möjligheten för mig att återgå till arbete. Jag tror nog att alla efter mötet var införstådda att jag inte inom det närmsta året kan arbeta. Det känns så djävla förödmjukande att vara med om ett sådant möte då jag utan egen skuld har hamnat i denna sits och med denna skada på grund av Kinnarps och arbetsgivaren. Här sitter man och skall försöka förklara något som alla med undantag av läkaren inte begriper. Hur det är att ha ont och hur det är att få göra avkall på allt som är kul, golf simning, ja allt som jag håll på med innan, jag kan inte ens sätta mig och läsa en halvtimme utan att behöva bryta och resa på mig. Jag kan inte säga att deltagarna var hårda, oförskämda eller saknar empati, men de kan inte tillfullo gå i ”mina skor” och förstå hur jag har det. På fredag är det två år sedan den förbannade stolen brast under mig.

10 oktober 2012

Jag går upp tidigt efter en natt med hyfsad sömn och vilar under dagen. På eftermiddagen blir jag hämtad av DF, H, DF och G (Ds pappa kör), sedan hämtar vi A i Kolmården. U, C och P åker med U direkt till Skavsta. Resan går bra till Edinburg och vi anländer sent, A följer inte med oss till Crail utan skall först på affärsmöte i London, dit han flyger från Edinburg. När vi kommer fram efter midnatt så väntar oss goda sandwich, öl och whiskey.

11 oktober 2012

Jag har sovit hyfsat i natt och efter frukosten så bär det iväg till Balcovinni golfbana (osäker på stavningen). Jag går med en liten sträcka ute på banan, men det är med avundsjuka jag ser på när de andra spelar och jag själv inte kan. Det är en fin linksbana. Jag förbannar Kinnarps och landstinget Sörmland minst tusen gånger på den lilla stund jag var på banan. På kvällen kommer A från London där han varit på affärsmöte. Vi äter middag på Puben där vi bor i Crail. De har bra mat.

12 oktober 2012

Frukost på hotellet och sedan får vi besked att det är översvämmningar så de kan inte spela på Ladybanks golfbana, så det blir Balcovinni igen. Det går att spela, ett par hål är avstängda på grund av vatten på banan. Till banan kunde vi inte åka taxi utan DF fixade skjuts med en hantverkare. Jag kunde inte gå med på banan, min kropp klarar inte av det så jag sitter och står i klubbhuset och tittar ut på golfarna och havet. På kvällen är det fotboll i pubens tv mellan Wales och Skottland. Skottland förlorar matchen. Jag lägger mig före de andra för jag klarar inte av att vara upp längre.

13 oktober 2012

Jag vaknar efter en fullständigt vidrig natt med värk, spändhet och sömnlöshet som följd.

Vi äter frukost och åker sedan till Edinburg. Vi tittar lite på centrum och slottet och promenerar på ”the royal mile” som jag tror den heter och så blev det lite fish and chips och en pilsner.

Vi bor centralt på ett hotell, som heter Apex. Det är hyfsat hotell och är centralt beläget så jag har tur och behöver inte gå speciellt mycket. På eftermiddagen blir det en pubrunda, jag tror det blev fem stycken alla belägna mittemot vårt hotell. På kvällen åt vi på en italiensk restaurang och det var inget vidare. De andra grabbarna fortsatte med pubrunda igen, men min nacke och rygg sade ifrån trots smärtstillande så jag var tvungen att bryta upp tidigt. Jag börjar tyvärr vänja mig med att jag måste gå ifrån, därför att jag inte pallar mer.

14 oktober 2012

Jag har knappt sovit något i natt, jag hade värk i hela kroppen och är spänd som en stålfjäder. Det blev nog inte mer än maximalt tre timmars sömn.

Vi äter frukost på hotellet, sedan bär det av till flygplatsen. Resan gick ganska bra trots att det är knappt med benutrymme, men det grejade sig på så sätt att platsen mellan H och mig är ledig så man kan sträcka ut lite grann.

Det var skönt att komma hem, men det var väldigt skönt att ha varit ute på den här resan med vänner, för jag har undvikit sociala kontakter och blivit en enströring, jag hoppas jag kan ändra på det.

Jag åt en god måltid när jag kom hem, som Margareta hade gjort i ordning.

15 oktober 2012

Jag sov hyfsat i natt och anledningen till det är att sömnen var så bedrövlig på hotellet i Edinburg.

Jag åker på sjukgymnastik som går ganska bra, sedan hem och umgås med Margareta, försöka läsa lite och röra på mig lite ute, om vädret blev bättre.

Vädret blev inte bättre så jag var inomhus och satt mest och stirrade ut, när jag inte stod i fönstret och stirrade ut.

16 oktober 2012

Jag sov oerhört dåligt i natt, vaknade med jämna mellanrum av ryggvärk. Den här natten fungerade inte sömnmedlet.

Jag gick upp klockan fem för jag kunde ändå nte sova, sedan körde Margareta och jag och lämnade bilen på reparation. Jag försökte sova när vi kom hem men det blev mest som en dvala.

På eftermiddagen tog jag en kort cykeltur och kom hem med ännu mer värk. Nu skall jag sätta mig ner och inte röra mig mer än nödvändigt innan fotbollen, Tyskland mot Sverige går av stapeln.

17 oktober 2012

Jag har haft ännu en natt med ytterst lite sömn. Det värker på de vanliga ställena och jag har en spändhet i kroppen som inte ens Qigongen kan ta bort. Jag var på sjukgymnastik och det gick ganska bra. Sedan var jag mest inne hela dagen utom på eftermiddagen för då tog jag cykeln på en tur i grannskapet. Det gick rätt bra det också om man bortser från nack och huvudvärken som ökade i styrka. Jag tror att jag har en liten förkylning på gång, på kvällen blev jag mer och mer snorig. Jag somnade vid ettiden med hjälp av lite mer sömnmedel än rekommenderat.

18 oktober 2012

Jag vaknar tidigt med nackvärk och nästäppa. Natten har varit hyfsat, men inte mer än så, efter en stund när jag varit upp och gjort morgonbestyren, så sätter ryggvärken igång och jag har svårt att gå upprätt, med rak rygg.

19 oktober 2012

Jag har en riktigt dålig natt och jag orkar inte åka till sjukgymnastiken. Jag är ganska medtagen av värken och förstärks med förkylningen jag har i kroppen. Jag sitter mest och hänger hela dagen, totalt orkeslös.

20 oktober 2012

Jag har dåligt med sömn som vanligt natten till idag. På kvällen blir vi hämtar F och E, Margareta och mig och vi åker till K och B i Söderköping på middag. Det var trevlig och det var rikligt med god mat, tyvärr tog jag nog lite för mycket öl, vin och sprit än nödvändigt. B var med hela tiden till efter midnatt då vi åkte hem. Han var piggare och med i samtalet på ett sätt som jag sällan sett tidigare och det gladde mig.

21 oktober 2012

Det har varit en skitdag, mycket beroende på baksmälla från igår. Magen krånglar, men den här gången är nog värktabletterna oskyldiga, det är nog det hemmagjorda vinet som är orsaken. Jag sitter och står mest hela dagen och avslutar dagen med att titta matchen IFK mot Elfsborg, matchen som IFK vann med två mål mot ett. Den var mycket bra, en av de bättre IFK har spelat.

Jag bestämmer mig för tre saker: lägga mig regelbundet mellan klockan 22 och 23, att inte ligga och titta på TV och att gå upp klockan 7 varje morgon.

22 oktober 2012

Jag går upp vid sju enligt mitt nya sätt att tackla dålig sömn, cyklar en kort bit och åker på sjukgymnastik, sedan till vårdcentralen och träffar DM. Vi pratar om min framtid och jag får intrycket av att han mer tycker jag har ett hjärnspöke och fixering vid min arbetsgivare som skurk och orsak till arbetsskadan och att det belastar mig mer än de faktiska kroppsliga åkommorna, inte att han inte tror på mina fysiska skador och värken utan mer att det psykiska belastar mig mer än något annat. Han säger att han inte kan göra mer och att jag bör söka terapeutisk behandling någon form av samtalsterapi. Vi kommer fram till att han skall sjukskriva mig vidare och han skall tala med FK på FK och att han skall skriva ut kodein som komplement i en månad för att jag skall känna om det fungerar bättre. Jag åker och hämtar ut tabletterna och hälsar sedan på CH, som förra veckan på tisdagen fick en ny knäled inopererad. Han var på benen med krycka, men han hade mycket ont. Vi sade att vi skulle höras av på onsdag eftermiddag efter hans första sjukgymnastikpass. De nya tabletterna gör mig lite lummig i huvudet, men jag får väl tåla det och se effekten på en månads sikt. Jag lägger mig vid tiotiden och hoppas kunna sova.

23 oktober 2012

Vilken jävla natt, jag blev väckt av Margareta vid två-tiden, då hade jag nog sovit en timma, hon väckte mig för att jag låg och skrek och när jag vaknat så var jag medveten om vilka mardrömmar och vilken värk jag haft, sedan tog det ett par timmar innan jag somnade igen. Klockan ringde vid sju och jag gick upp allt i enlighet med att jag med mitt nya försöka att sova bättre, skall gå till sängs mellan klockan tio och elva och att gå upp prick klockan sju på morgonen oavsett hur natten och kroppen har varit. Jag skriver en stund och tar en cykeltur, sedan äter Margareta och jag frukost. FK från FK ringer och berättar att hon samtalat med DM och hon säger att man skall ta ett förnyat omtag i min ansökan om livränta (arbetsskada) och att ett beslut kan väntas om en månad, alltså runt 20 november. Jag vet inte vad jag skall tro, men allt lutar åt att beslutet blir negativt för mig, därför att äldre män inte kan arbetsskadas, äldre män har alltid degenerativa förändringar, som förklaring, så jag får ställa in mig på ett negativt besked. Nu skall jag läsa en stund om det går med min nya medicin, kodein, det är svårt nog utan värktabletter i kroppen att läsa.

24 oktober 2012

Jag är på sjukgymnastik idag och på kvällen är jag på tipsmöte hos Hans Jansson. Det har varit en hyfsad dag.

25 oktober 2012

Dålig natt, mycket dålig natt! Jag vilar mig genom dagen och orkar inte göra något.

26 oktober 2012

Jag har haft hyfsad sömn i natt kanske totalt fem timmar. Jag cyklar lite vid sjutiden på morgonen och åker till sjukgymnastik klockan nio.

27 oktober 2012

Det är en solig dag men det är kallt. Margareta åkte med sin bil och hade med Maria, Filip och Chris. Christer kom framåt lunch, men då var det för sent att gjuta så det får bli nästa gång. Grabbarna eldade skräp och krattade lite. Margareta och mamma och Maria skyddade växter, planterade växter och gjorde i ordning sparrisbädden. Vi måste åka tillbaka nästa helg för vi hann inte färdigt. Vi äter kvällsmat hos Anna och Mats och tittar på den lilla valp de har köpt tidigare idag.

28 oktober 2012

Jag vilar idag, jag stod alldeles för mycket igår och natten till idag var ett helvete och agen inte mycket bättre. Jag vet inte riktigt vad jag skall tycka om kodeinet. Hur väl fungerar det egentligen? Panodilen vet jag ju hur det blir, det tar bort värk (utom i ryggen) ett par timmar, men i stället så blir jag utslagen och trött så förbannat.

29 oktober 2012

Jag är uppe tidigt med de gamla vanliga värken på de gamla vanliga ställena.. Jag åker till mötet med sjukgymnast Lena Eriksson. Hon gör lite tillägg i mitt program och vi kommer överens om att jag köper motionskort på sex månader och har månatliga träffar med henne framöver. Hon tror att vattengympa kan vara bra för mig, så hon skall skicka remiss. Jag vilar mig genom dagen och tittar på allsvenska matchen Elfsborg mot Gävle. Hyfsad match som gav Elfsborg segern med två mål mot noll. Jag fortsätter med mina nya rutiner inför sovandet, innan och efter. Till sängs mellan 22 och 23, inget tittande på TV från sängen och upp varje morgon klockan 7. Margareta och jag får skjuts till och från R och I på eftermiddagen. Vi fick en utmärkt fisksoppa, tyvärr drack jag whiskey till kaffet och min mage trasslade hela natten till måndagen. Jag kan inte dricka sprit rent när jag tar dessa mediciner, panodil och kodein.

30 oktober 2012

Jag har som vanligt haft dålig sömn. Det verkar som om kroppen är programmerad på att vakna på varje smärtsignal och då särskilt klockan två och klockan 4 på natten. Det går åt ungefär 3 st Panodil 1 mg vid tre olika tillfällen varje natt. Klockan åtta så cyklade jag en liten sväng och det gick ganska bra. Vid 10 så åkte jag till Christer Hammarbäck och fikade. Ann var hemma också från jobbet på grund av halsfluss. Jag tittade på TV på eftermiddagen och försökte hitta en bra kroppsställning, då och då var jag inne hos Anna och tittade till jycken. Vid fem skjutsade jag William in till stan, han skall gå på bio med Maria och sedan blir det hämtning vid åttatiden. Jag fick tillbaka min anmälan till Socialstyrelsen av VC Kungsgatan och VC Medicinskt Centrum. Man kommer inte att utreda min anmälan utan tycker jag skall ta upp det med Patientnämnden i Östergötland.

31 oktober 2012

Jag går upp och cyklar vid sjutiden och sedan tillbringar jag dagen i stillhet.